Blog
okt 28

Bijna het schip in

Anneke gaat bijna het schip in

Onafhankelijke claimafhandeling heeft zijn eigen spelregels en taalgebruik. Vaag taalgebruik. Een aanvaring met de verzekeraar die je niet zag aankomen. Je voelt zich niet serieus genomen, terwijl je overtuigd bent van je gelijk. Is dat het geval, schakel dan Claimshulp.nl in voor de verdere schade-technische en juridische afhandeling. Zoals in dit geval waarin Anneke Been de door haar toegebrachte schade aan een boot zelf voor haar rekening wil nemen om zo haar opgebouwde no-claim te behouden. En daarbij bijna het schip in gaat. 

Aanvaring

Anneke en haar partner hebben een boot waar ze al jaren met heel veel plezier de Nederlandse wateren bevaren. Maar dan gaat het op een gegeven moment mis. Dat kan gebeuren na zo veel jaar. Deze zomer varen ze per ongeluk op een andere boot in het drukke Vinkeveen. Ze raken dat jachtje aan de linkerkant van de twintig jaar oude buitenboordmotor. De motor heeft een beschadiging aan het linker afdekscherm en de motorkap.

Tegenpartij

De tegenpartij, ook een ouwe rot op het water, is allrisk verzekerd. Zijn verzekeraar betaalt dus keurig volgens de polisvoorwaarden een nieuwe linker afdekkap én een nieuwe motorkap. Maar dan krijg je een kleurverschil en dus ‘moet’ ook de rechter afdekkap worden vervangen. Een pittig kostenplaatje van in totaal ruim € 2500,00.

Verhalen

Natuurlijk wordt uiteindelijk de schade verhaald op de WA (wettelijke aansprakelijkheid) verzekering van Anneke. De verzekeraar van de tegenpartij dient het hele bedrag van de herstelnota van € 2500,–in bij de WA-verzekeraar van Anneke. En dan gaat Anneke bijna zelf het schip in.  De WA-verzekeraar betaalt zonder slag of stoot de volledige herstelnota. En dat zit Anneke helemaal niet lekker. Ze is nu haar zorgvuldig opgebouwde no-claim kwijt en eigenlijk wilde ze de schade voor eigen rekening nemen om dit te voorkomen. Maar de hele nota vindt ze gevoelsmatig, en naar later blijkt ook verstandelijk- een tikkeltje overdreven.

Claimshulp.nl

Haar verzekeraar waait echter niet met haar wind mee. Wil ze haar no-claim terug zal ze ruim € 2500 euro moeten betalen. Dus schakelt ze Claimshulp.nl in. En Roelof Radstaake bevestigt haar eerste gevoel.  ,,Want’’, zegt hij: ,,Op grond van de wet is namelijk alleen de schade tot maximaal de dagwaarde van de buitenboordmotor verhaalbaar. Bovendien had door de WA-verzekeraar enkel de dagwaarde van de onderdelen betaald hoeven worden en was in het kader van diezelfde dagwaarde het vervangen van de onbeschadigde rechter afdekkap onnodig geweest.’’

Dagwaarde

Kort en goed komt het erop neer dat de allrisk verzekeraar van de tegenpartij, dus van de meneer met de boot met schade, zelf met het verschil blijft zitten. Want na wat rekenwerk komt de schade op basis van de dagwaarde van motor en onderdelen uit op een kleine € 400,–. Dit was dan ook het bedrag geweest dat de verzekeraar van Anneke had hoeven te betalen aan tegenpartij. De verzekeraar houdt echter bij hoog en bij laag vol juist gehandeld te hebben. Logisch, die wil natuurlijk het gehele bedrag terug. Claimshulp.nl is vastberaden en gaat de discussie aan. En dan komt de schade terecht bij de juridische afdeling van de verzekeraar en wordt het stil…

Bakzeil

Dus maar eens rappelleren. En dan komt er een heel korte reactie. Verzekeraar haalt bakzeil. Anneke hoeft alleen het bedrag dat Claimshulp.nl heeft berekend te betalen om haar no-claim weer terug te krijgen. Geen excuusbrief, dat dan weer niet. Maar Anneke is allang blij, betaalt het afgesproken bedrag en krijgt haar oude polisrechten weer terug.

 

About The Author

1 Comment

  1. Gabriel Mineur
    november 1, 2019 at 8:43 am · Beantwoorden

    Mooi resultaat Roelof! Het handelen van verzekeraars klopt zeker niet altijd, het is al vreemd dat die onbeschadigde kant überhaupt vergoed werd….

Leave a reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *