Blog
aug 26

Ik heb een boot…

Verzekeraar gaat overstag

Roelof Radstaake van Claimshulp.nl: ,,Onze naam zegt het al. Wij helpen u bij het claimen van de verzekeringsuitkering waar u recht op heeft. De taal van verzekeraars en schade-experts is vaak ingewikkeld en onduidelijk. Juridisch jargon, contra-expertise, verzekeringstechnische termen; dat kan verwarrend zijn. Wellicht heeft u dat zelf al ervaren. Bij ons geen verwarring; Claimshulp.nl spreekt duidelijke taal en ondersteunt consumenten en bedrijven die vastlopen bij hun verzekeraar.’’

EIGEN GEBREK

Mark is al sinds zijn jonge jaren zeilliefhebber en in het bezit van een volledig gerestaureerde en optimaal functionerende zeilboot. Hij heeft al heel wat plezierige mijlen afgelegd met deze weliswaar al wat gedateerde maar top onderhouden boot. De kiel van de zeilboot is vast en met bouten door de kielbalk heen opgehangen. De mast gaat door de kajuit heen en staat op een houten blok op de kielbalk. Botenliefhebbers weten dat dit een solide en ambachtelijke constructie betreft. Mark heeft haar, boten zijn vrouwelijk en laten we haar Anna noemen, goed verzekerd op all risks condities mét de uitbreiding dat ook schade door eigen gebrek is meeverzekerd. Alleen de kosten voor het verhelpen van het eigen gebrek zijn uitgesloten.

We zullen de term ‘eigen gebrek’ toelichten: Eigen gebrek is schade veroorzaakt door het product zelf. Door een natuurlijke eigenschap, slijtage of een slechte kwaliteit. Dus niet, zoals in de wandelgangen vaak wordt gedacht, het in gebreke blijven van de eigenaar die zijn bezit niet onderhoudt. Dat heet namelijk in verzekeringsjargon ‘onvoldoende onderhoud’.

SCHADE

Hier wordt het verhaal wat technisch maar het komt op het volgende neer; Mark ontdekt op een kwade dag dat zijn mast begint af te zakken. De staaldraden die de mast overeind houden gaat slap staan. Door de zakkende mast ontstaan scheuren in het schot tussen de voor- en achterkajuit. Ook komen er haarscheurtjes in het dak van de kajuit. Natuurlijk meldt Mark deze schade meteen bij zijn verzekeraar en deze schakelt een expert in om de schade vast te stellen. De expert constateert dat er water staat op de kielbalk en dat door dit water het houten blok waar de mast op staat, is verrot. Dit blok is verpulverd waardoor de mast de steun kwijtraakte en zakte. Het water kon waarschijnlijk in de boot komen door langzaam lekken langs de bouten van de kiel. Mark had dit onmogelijk eerder kunnen zien en er was absoluut geen sprake van achterstallig onderhoud. Dus: de schade was ontstaan door ‘eigen gebrek’. En de gevolgschade van eigen gebrek is meeverzekerd op de polis. Toch?

AFWIJZING

En toch wees de verzekeraar de schade af. Met als uitleg dat álle schade onder het begrip eigen gebrek viel en daarmee niet verzekerd was. Mark had bij deze afwijzing een heel raar gevoel en zocht hulp bij Claimshulp.nl.  Claimshulp analyseerde de schade en kwam tot de volgende conclusie:

  1. Primaire schadeoorzaak was het onmerkbaar lekken van de bouten en het rotten van het houten blok.
  2. Het zakken van de mast, herstel van de scheuren in de kajuit en de haarscheuren in het dak van de kajuit was gevolgschade en kwam daarmee wel voor vergoeding in aanmerking.

OVERSTAG

Claimshulp.nl zet alle zeilen bij en dient een directieklacht in bij verzekeraar. Weet u het nog? : ,, In de polisvoorwaarden staat dat als je het niet met het standpunt van verzekeraar eens bent, je een klacht aan de directie moet richten. Je moet verzekeraar in staat stellen de fout recht te zetten. ’’ Er gaan nog wat telefoontjes heen en weer maar, om in zeiltermen te blijven, verzekeraar gaat overstag. De volledige schade wordt betaald minus het houten blok onder de mast maar dat is slechts een fractie van de totale schade. Mark is blij.

En weer toont dit waargebeurde verhaal aan dat Claimshulp.nl verzekeraars de wind uit de zeilen kan nemen als haar cliënt voor het blok zit.

 

 

About The Author

Leave a reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *